1. Mijn Persoonlijke ontwikkeling
Beste bezoeker,
Als kind al had ik veel belangstelling voor de natuur. Bovendien tekende en schilderde ik van alles wat ik om me heen zag. De natuur was en is nog steeds daarbij een onuitputtelijke bron van inspiratie. Op oudere leeftijd volgde ik een aantal schilder- en etscursussen en in 1981 begon ik met de opleiding 'Assendelft Volksschilderen' bij de Leidse Onderwijs Instelling.
Assendelft volksschilderen is een typisch authenthieke Hollandse stijl in de volksschilder-kunst, zoals trouwens ook de Hindeloopen stijl dat is. Deze stijlen werden oorspronkelijk beoefend door boeren en vissers in tijden dat het werk op het land of op zee stil lag. Zij vonden hun motieven meestal in hun eigen natuurlijke omgeving, zoals bloemen, vogels en fruit. Ook werden zij vaak geïnspireerd door bepaalde verhalen uit de Bijbel. De naam: "Assendelft" volksschilderen is afgeleid van het dorpje Assendelft in Noord- Holland. In de omgeving ervan werden authentiek beschilderde voorwerpen gevonden. Sommige van deze "vondsten"kunt u nog steeds bewonderen in de verschillende musea in ons land.
Nadat ik de opleiding "Assendelft volksschilderen" met goed gevolg had afgerond, kreeg ik de bevoegd-heid als erkend lerares in deze schilderstijl. Wijlen dhr. Jacques Zuidema, die de cursus ontwikkeld had, gaf mij daar officieel toestemming voor. Nadat ik ongeveer een jaar lang zijn patronen en voorbeelden gebruikte in mijn lessen, voelde ik, dat ik een andere richting op moest gaan. Ik begon mijn eigen motieven en technieken steeds meer toe te passen en te ontwikkelen. Dat gaf mij meer vrijheid en meer mogelijkheden om eigen ideeën vorm te geven. Dat proces zette zich door en een logisch gevolg daarvan was, dat ik langzamerhand een eigen stijl ontwikkelde.
In 1990 en 2000 kreeg ik een officiële uitnodiging vanuit Japan om mijn stijl en technieken daar te komen introduceren. Ik gaf verschillende seminars in Tokyo, Nagoya, Osaka en Fukuoka. Ook kreeg ik de gelegenheid om mijn werk tentoon te stellen in de "Artfloor" van de Mitsukoshi Department Store in Nagoya.
In Japan, maar ook in Amerika, Canada en Australië is een groot deel van het decoratief schilderen gebaseerd op de authentieke volksschilderstijlen uit Europa.. Maar daarnaast werden ook nieuwe stijlen ontwikkeld en geïntro-duceerd door individuele kunstenaars uit deze landen. Het decoratief schilderen werd er vooral erg populair in de tachtiger jaren. Het groeide uit tot een hype.
In de periode als kunstenares en lerares gaf ik seminars en lezingen in diverse Europese landen, Japan, Australië, Nieuw-Zeeland Canada en tegenwoordig ook in Israël. In Israël is het Decoratief schilderen behoorlijk populair en er zijn veel goede schilders.
Ik vind het altijd weer geweldig en inspirerend om nieuwe vrienden te maken en te ontmoeten en met hen de liefde voor het schilderen te delen.
Ik wil graag van deze gelegenheid gebruik maken om mijn twee zoons, Francois en Jeroen te bedanken voor hun ondersteuning en raad en mijn man Leo voor het maken van deze website!